-
Minőségbiztosítási munkatárs/Minőségellenőr
-
Óvodapedagógus
-
Dolgozz szállodai programszervezőként napsütötte nyaralóhelyeken
-
Kőműves
-
Asszisztens
-
karbantartó
-
Értékesítő
-
TIG hegesztők
2024. 11. 21
-
Takarító - Dunakeszi
2024. 11. 22
-
Projektvezető
2024. 11. 24
-
Áruösszekészítő - raktáros
2024. 11. 24
-
Nyugdíjas takarító
2024. 11. 24
-
Ingatlanközvetítő
2024. 11. 24
- További állások »
- Álláshirdetés-feladás »
A válasz röviden: nem. Bár az SUV-k, terepjárók és crossoverek korában persze már elő-előfordul, hogy a felniméretek megegyeznek, és akár a családi kocsi kerekei is illeszkedhetnek a kishaszongépjárművek futóművéhez. Ez azonban sokszor csak a látszat. Az országutak öszvéreinek egy kicsit más jellegű abroncsra van szükségük. Lássuk, mitől különleges a kisteherautóra való gumi!
A titokzatos “C” jelzés
A kisteherautók egészen más típusú terhelésnek vannak kitéve, mint a személyautók gumijai. Ezek az járművek több száz kilónyi teherrel megrakva teljesítenek szolgálatot, gyakran mostoha körülmények között. Kátyús, macskaköves utakon szállítanak rakományt, egyenetlenül terhelve kénytelenek tartani a tempót az autópályán, és van, hogy naphosszat araszolnak a városban a különböző címek között.
A kishaszongépjárművek és a személyautók közötti egyik legjelentősebb különbség a terhelésben rejlik. A kereket leszorító nagy erő miatt jóval erősebb abroncsokra van szükség, mintha akár egy terepjárót vagy hétszemélyes családi autót szeretnénk mozgatni. Egy kisteherautóra ezért nem akármilyen guminak kell kerülnie: C-jelű kisteherautóra való abroncsot kell használni. Az a “Cargo”, vagyis szállítás angol szó rövidítése.
Mitől különlegesek ezek a gumik?
A két leggyakoribb méret a személy- és kistehergumik esetében is a 15-16". Ugyanakkor a két típus között különbséget jelent, hogy utóbbiak legtöbbször erősített oldalfallal készülnek. A karkasz sokszor acélbetétes erősítést kap, hogy még nagyobb terhet viseljen el azon a területen, ahol az oldalfal és a szilárdítóhuzalok találkoznak. A karkasz általában több rétegből áll, a gumi köpenye felé húzódik.
A tehergumik leginkább a 4x4-es autókra való gumikhoz hasonlítanak, azonban van néhány szembetűnő különbség, amelyek elárulják: az áruszállításban nem sokra megyünk az összkerekes autóra tervezett megoldással:
- Az Olcsobbgumi.hu gumiabroncs webáruház szakértői azt ajánlják, nézzük meg, milyenek a gumi mintablokkjai. A C-jelű abroncsoknál a mintablokk jóval erősebb, viszont kevesebb lamellából áll, mint az SUV-kre tervezett abroncsok esetében.
- Sok gumiszett esetén különbség van a meghajtott és a kormányzott kerekekre való abroncsok között.
- Vannak olyan gumiszettek, amelyekben aszimmetrikus kialakítású abroncsokat is találunk. Ezeket azokhoz a járművekhez használják, ahol egy tengelyen négy kerék dolgozik kettő helyett.
Hogyan válasszunk gumit kisteherautóra?
Ilyen gumit választani éppen úgy kell, ahogyan a személyautónkra keresnénk abroncsot. A gyártók általában pontosan szabályozzák, milyen méretű és karakterisztikájú gumikat használhatunk az autónkon. Szerencsére azonban a relatíve szigorú szabályok ellenére is nagy a mozgásterünk. A gumigyártók leleményessége lehetővé tette, hogy még ezen a speciális területen is mindenki találjon a körülményeknek és a vezetéstechnikájának megfelelő megoldást.