Nyolc kertművészeti tipp
Találd meg kertedbe illő tökéletes műalkotást, mely megfelel úgy költségvetésben, mint stílusban, és a rendelkezésre álló területbe is beleillik. Cikkünkben bemutatunk néhány szempontot, amely segítségül szolgálhat egy kert megtervezésekor!

Kertművészeti szempontok

 

Martin Wade torontói tájépítész és Logie Cassells chesteri (Új-Skócia) kerttervező számára nem idegen a kertművészet. Wade kertje a Montreal International Flora Fesztiválon is megtekinthető volt, ugyanakkor Cassells bronzérmet kapott a neves Chelsea Flower Show-ban 2005-ben. Az alábbiakban Wade és Cassells osszák meg ismereteiket a kertművészettel kapcsolatosan.

kert-kertmuveszet-novenyek
Vigyük bele a saját stílusunkat, attól lesz egyedi egy kert

 

1. Egyéni stílus


„Válassz ki valami egyedit!" – mondja Wade. „A kertművészet nem feltétlenül jelenti azt, hogy szobrokból kell állnia; díszítheti valami talált tárgy vagy bármi, ami kevésbé formás."

 

2. Tökéletes párosítás


Ahogy általában a húsételeket vörösborral társítják, a halat és a csirkehúst pedig a fehérborral, a kertépítészeti stílusokra egykor jellemző, összeillő művészi munkákra vonatkozó korlátok (szerencsére) hanyatlóban vannak. Miért ne helyezhetnénk egy klasszikus műalkotást kortárs kertbe? „Ugyanakkor fontos, hogy az adott darab társítható legyen az illető kertben található dolgokkal."

 

3. Ésszerű költségvetés


Cassels a „csináld magad" módszerre ösztönöz - ami a japán kertművészetre is jellemző -, például használhatunk kőből faragott olcsó szobrokat is. Cassels saját kertjében egyszerű, színes tibeti imazászlókat tűzött ki.

 

4. A kilátás


„Gondold át, hogyan szeretnéd, hogy kinézzen a műalkotás" - mondta Wade. Fontos, hogy látható lesz-e egész évben, vagy el lesz-e rejtve egy titkos helyen a kertben. Több oldalról lesz látható, vagy csak az egy helyről? Előnyös lenne-e, ha kiemelnénk egy talapzaton?

Mielőtt egy költséges darabot megvásárolnánk, mint amilyen egy olasz urna, tanácsos előbb kísérletezni egy kevésbé drága változattal, mértéket venni róla, és megtalálni a neki megfelelő helyet.

 

modern-kertmuveszet
Igazi kertművészet

 

5. Felmérés vagy lemérés


A szobor mérete legyen megfelelő. „Ne válassz olyan műalkotást, amely beborítja az egész teret, hacsak nem ez a célod, ugyanakkor kerüld a túl apró dolgokat is, mivel el fog veszni a térben."

Cassel a nem megfelelő arányok egy tipikus példájára hívja fel a figyelmet: „Gyakran látni golflabda méretű gömbökre helyezett nyolc láb magas kő- vagy téglapilléreket – ezek teljesen aránytalanok."

 

csontvazak-kert-muveszet_width
Lehetnek akár ennyire merész ötleteink is

 

6. Az utazás


Valaki egyszer azt mondta, hogy a kert egy célutazás. Apró szobrocskákból készült madarak fürdenek egy ösvény mellett – egy utazás hatását kelti az emberben. A látogatók lelassítják lépteiket, hisz megállásra készteti őket a látvány útjuk adott pontjain.

 

7. Csak egyszerűen!


Egy kert tele figyelemfelkeltő növényekkel, merész színekkel nem feltétlenül a legjobb műalkotás. Gondolj arra, hogy a művészeti galériák és múzeumok hogyan helyezik el kiállítandó tárgyaikat: a háttér kevésbé fontos, mint maga a darab.

 

rusztikus-kert-muveszet
Egyszerű, de tökéletesen harmonikus

 

8. Mágikus kertépítészet


„Van valami csodálatos a kertépítészet természetváltozásában is" – mondja Wade. „A réz átalakul puha patinává, az acél meleg narancs-barna színűvé rozsdásodik, és a fa ezüstös szürkévé válik idővel."

„Nem értékeljük eléggé a szépet" – panaszolja Cassells. – „Monet mondta, hogy saját kertje volt a legnagyobb műalkotása – mi valamennyien törekedhetünk erre kertünkben."

 

Chelsea-i Virágshow kiállítás (2010)

értékelés