
Menthetetlenül ki vagyunk szolgáltatva az illatoknak, és azok kedvezően vagy kedvezőtlenül hatnak ránk. Az érzékek befolyásolása ma már az üzleti, illetve gazdasági élet része lehet.
Hihetünk-e az orrunknak?
Stresszcsökkentő illatok
Japánban a cégek biztosítják dolgozóiknak - ha igénylik - a jó illatokkal teli légkört. A klímaberendezéseken keresztül árasztják el a munkahelyet a finom illatok. Tapasztalták, hogy a citrom illatának hatására frissebben dolgoznak az emberek. A jázmin és a levendula viszont megnyugtat, ezért azt a munkaidő végén alkalmazzák.
Az Amerikai Egyesült Államokban topmenedzserek is szívesen kényeztetik magukat az ebédszünetben stresszcsökkentő olajokkal. Pszichológusok rendszeres időközönként borsmenta- vagy liliomillatot juttattak tantermekbe, ahol a hosszantartó figyelmet igénylő feladatokon dolgoztak. Az illatok mérhetően javították az osztályzatokat.
Közösségi helyek illatosítása
Az ún. pszichoparfümök megkérdőjelezhető módszerekkel csábítják a vevőket vásárlásra.
Az Utrechti Egyetem több mint 3000 fogyasztón végzett vizsgálata szerint az illatos áruházakban a vevők hosszabb ideig maradnak és nagyvonalúbban vásárolnak, mint a nem parfümözött üzletekben.
Az éttermek is nagyobb forgalmat bonyolítanak étvágygerjesztő aromaanyagok ködében, és a klímaberendezésnek köszönhetően pl. a vitorlás-felszereléseket árusító üzletben szó szerint érezhetjük a tenger friss illatát.
Nem véletlen az sem, hogy a parfümrészleg szinte mindig az áruházak bejáratának közelében található, hogy ott azonnal vásárlási kedvet kapjon a belépő. Még nagyon messze vagyunk attól, hogy az illatok alkalmazása mindent befolyásoljon, de a lehetőségek rendkívül sokrétűek, így az illatanyag-iparág forgalma fokozatosan növekszik.
|
Forrás: Illatos növények