-
takarító
-
Minőségbiztosítási munkatárs/Minőségellenőr
-
Dolgozz szállodai programszervezőként napsütötte nyaralóhelyeken
-
Asszisztens
-
Értékesítő
-
Kőműves
-
karbantartó
-
Horgos Rakodó Teherautó-sofőr (CE)
2024. 11. 21
-
Junior Marketing Asszisztens | Budaörs
2024. 11. 21
-
Cyber Security Intern
2024. 11. 20
-
Alkalmi pakolós diákmunka - XII. kerület - 11.29. - Br. 2000Ft / óra
2024. 11. 21
-
Karbantartó
2024. 11. 21
-
HR Gyakornok Pécs (WHC022603)
2024. 11. 21
- További állások »
- Álláshirdetés-feladás »
A Magyarországon jelenleg hatályos 1994. évi LV. termőföldről szóló törvény úgy tűnik több szempontból is megérett a módosításra. Jelenleg sem az Unió, sem a honpolgár nem talál kielégítő választ elvárásaira, kétségeire a jelenlegi földtörvénnyel kapcsolatban. Az Egységes Európai Okmány 1986-ban hozott rendelkezései értelmében, az áruk, a szolgáltatások, a munkaerő mellett, a tőke szabad áramlását is biztosítani kell a jelenlegi és majdani tagállamokban. Uniós értelembe véve tehát egy ország legfőbb természeti kincsének, a föld forgalmának korlátozása, az Okmány hatályba lépésével (1987. július 1.) tilos, a tagállamok illetve bármely tagállam és egy harmadik ország között.
A fent említett 94-es földtörvény e követelésnek nem tesz eleget. 7§1. bekezdése szerint, külföldi magán és jogi személy, termőföld és védett természeti terület tulajdonjogát nem szerezheti meg. Külföldi önálló ingatlanként, a termőföldnek nem minősülő más ingatlanokra vonatkozó deviza jogszabályok alapján, legfeljebb 6000 m2 területtel kialakított tanya birtokosa lehet.A termőföldek használata esetén a hazai jogszabályok nem tesznek különbséget belföldi és külföldi magán és jogi személy között a föld területének nagyságát és a megköthető haszonbérleti szerződés időtartamát tekintve. Ez alapján a bérelhető területnagyság mindkét esetben legfeljebb 300 ha vagy 6000 AK értékű föld, a bérleti idő hossza pedig, eltekintve egyes művelési ágaktól, 10 év lehet. A haszonbérlőt a törvény értelmében elővásárlási jog illeti meg a termőföld vagy tanya eladása esetén, azonban a külföldit meggátolja ebben az e felett álló, tulajdonszerzését általában korlátozó, korábban említett paragrafus.
Külföldi jelenleg a hatályos jogszabályok megkerülésével, ún. zsebszerződések útján juthat, sokszor nem elhanyagolható nagyságú földhöz. A Földművelésügyi és Vidékfejlesztési Minisztérium becslése szerint a 7200 ezer ha hazai termőföldből, mintegy 100-150 ezer ha került ilyen úton külföldi állampolgárok tulajdonába.
A külföldiek tulajdonszerzése körül itthon kialakult, újra és újra éledő indulatok megalapozottságát vizsgálva, szét kell tehát választani, hogy valójában mi váltja ki ezeket az érzéseket: a földtörvény vagy a jogszabályokat megkerülő egyedi esetek.
A törvény módosítása tagállammá válásunk érdekében nemcsak időszerű, de szükségszerű, mert a módosítással egyszersmind a hazai polgárok elvárásainak is meg kell tudni felelni. A két cél: teljesíteni az Unió követeléseit és biztosítani legfőbb természeti kincsünk védelmét és ésszerű használatát, nem áll távol egymástól. Mindkettő elérhető, ha az alapkérdés - Szerezhet e külföldi föltulajdont Magyarországon?- a jövőben változik.
A magyar földet attól kell félteni, hogy olyan kezekbe kerül, mely értékét nem becsüli, célja a birtok felvásárlással a termőföld kizsigerelése, sajátosságainak figyelmen kívül hagyása, művelési ág megváltoztatása, rövid távú haszonszerzés és a földdel való üzletelés céljából. Ez a jelenség nem állampolgárság függő. Az elmúlt években számtalan esetben adta a média kisebb-nagyobb visszhanggal a közélet tudomására, hogy magyar spekulánsok nagy mennyiségben jutottak olcsón termőföldhöz. Az agráriumban a közelmúltban bekövetkezett változások, így a kárpótlás, birtokrendezés, erre lehetőséget adtak. Az új földtulajdonosok között akadnak vállalkozók, ügyvédek, szövetkezeti vezetők. Ez utóbbiak sok esetben magánszemélyként alacsony áron vásárolták fel a földet, majd saját szövetkezetüknek adták bérbe, ezzel mintegy kiszolgáltatottá téve a szövetkezetet saját vezetésüknek.Az állampolgárok érzelmeire apelláló politikai csatározások középpontjában azonban a külföldiek tulajdonszerzése állt, s áll a mai napig is. A nemzeti öntudat felkorbácsolásával ugyanis háttérbe szorítható a hazai politikai, gazdasági érdekek földdel kapcsolatos szerepvállalása. Az uniós csatlakozás előtt sorra kerülő földtörvény módosítás esetén a jogszabályoknak nem az állampolgárság alapján kell megengedőnek vagy kizárónak lennie, hanem biztosítania kell azt, hogy azé legyen a föld, aki megműveli. Amennyiben a jogalkotásban ez az alapelv érvényesülne, úgy süket fülekre találnának a termőfölddel kapcsolatos politikai indíttatású szólamok, és ugyanakkor az Unió elvárása a tőke szabad mozgásával kapcsolatban is megvalósulna.