-
takarító
-
Óvodapedagógus
-
Kőműves
-
Értékesítő
-
karbantartó
-
Asszisztens
-
Minőségbiztosítási munkatárs/Minőségellenőr
-
Teherautó / pótkocsi szerelő
2024. 11. 20
-
Eladó - Webshop Eladó / Ügyfélszolgálatos
2024. 11. 20
-
Cyber Security Intern
2024. 11. 20
-
Brand Marketing & Content Specialist (Részmunkaidős)
2024. 11. 21
-
Műszaki Szaktanácsadó / Értékesítő
2024. 11. 21
-
Műszaki Szaktanácsadó / Értékesítő
2024. 11. 21
- További állások »
- Álláshirdetés-feladás »
Bár az Európai Unióhoz történő csatlakozás sok jóval kecsegtetett, úgy tűnik, hazánkban a mai napig nem változott sokat a kereskedők hozzáállása a vásárlókhoz. Természetesen kivételek vannak, voltak és lesznek is, de csalni, trükközni, és így a vásárló pénztárcájából - annak tudomása nélkül - a kelleténél többet kicsalni a mai napig divat. És bár a fogyasztóvédő szervezetek évről évre igyekeznek komolyabban fellépni a fogyasztók érdekeit sértő kereskedők ellen, a legjobb, ha maguk a fogyasztók ügyelnek arra, hogy ne váljanak áldozattá.
Ismerd meg a trükköket, és védekezz!
A statisztikai adatok szerint az üzletek több mint fele hágja át kisebb-nagyobb mértékben a szabályokat azért, hogy még nagyobb haszonra tehessen szert. A trükkök - amelyeket a polcoktól egészen a kasszáig használnak - ráadásul sokszor olyan ravaszak, hogy a vétlen vásárló gyakran csak órákkal vagy napokkal később ébred rá, hogy becsapták.
A mérleg esete a számokkal
Az üzletek többségében ma már dupla kijelzős mérlegeket használnak a pult mögött, hogy a vásárló is láthassa, hogy valóban akkora mennyiségű párizsit szeleteltek számára, mint amit kért. A mérleg mérőfelülete azonban sok esetben még így is rejtve marad, lehetőséget adva ezzel az eladónak, hogy egy kicsit hozzámérjen az áruhoz. Néhány plusz deka a vásárló számára talán még nem nagy pénz, a kereskedőnek azonban ez hosszútávon jelentős haszonnal járhat. És hát ki méri meg azt a néhány szelet párizsit otthon, amikor hazaér?
Tipp |
Igyekezz olyan helyen vásárolni, ahol a mérleget teljes egészében láthatod! Ha úgy érzed, túl gyorsan történt a mérés, vagy gyanúsan nehéznek találod azt a néhány szelet párizsit, ne habozz megkérni az eladót, hogy ismét mérje le! Gondolj arra, hogy a te pénztárcádról van szó! |
Régi ár, új vonalkód
Nem ritka eset az sem, amikor az előrecsomagolt termékek árát megváltoztatják, de úgy, hogy a régi árcímkét a csomagoláson hagyják, a vonalkódot viszont átragasztják. Ezekkel az esetekkel a legtöbbször a nagyobb hipermarketekben találkozni, ahová nem egyetlen üdítőitalért szalad le a vásárló. Egy nagyobb, családi bevásárláskor, amikor a pénztárosnő hihetetlen gyorsasággal húzza le az árukat, szinte lehetetlen követni, hogy mit jelez ki a pénztárgép. Az egy-kétezer forintos eltérést a nagy pakolásban ritkán veszi észre azonnal a vásárló, a pénztártól való távozás után pedig reklamációt ugye nem nagyon fogadnak el...
Tipp |
Márpedig reklamálni kell, legalábbis meg kell próbálni. A blokkot igyekezz még akkor alaposan átolvasni, amikor még nem toltad ki a kocsit a boltból, és ha valamilyen eltérést észlelsz, azonnal fordulj az információhoz vagy a vevőszolgálathoz! Ne arra gondolj, hogy ezzel akár egy hosszadalmasabb procedúrát indíthatsz el, vagy hogy egy ezres ide vagy oda már nem számít! Jogaid vannak, és élj is velük! |
Akció van, csak akciós termék nincs
Időszaktól függetlenül is - a nagyobb ünnepek alkalmával pedig főként -gyakran hirdetnek meg akciókat a szupermarketek és nagyobb áruházak. A postaládák és a lépcsőházak tele vannak az éppen aktuális, kihagyhatatlan akciókat hirdető szórólapokkal és színes újságokkal, amelyeket egy magára valamit is adó fogyasztó egyszerűen képtelen nem megnézni. Hiszen kit ne érdekelne egy televízió féláron, vagy egy mosógép 40%-kal olcsóbban?
A vásárló azonban bármennyire siet, a termékek egy része addigra már bizonyára elfogyott, vagy éppen még nem érkezett meg - legalábbis ilyen és hasonló válaszokat kap, amikor az eladóknál érdeklődik. Ez egy átlagos hétköznapon talán még nem is ok arra, hogy a vevő úgy érezze, becsapták, a karácsonyi ajándékhajszában azonban igen bosszantó tud lenni. Főként akkor, amikor az ember kénytelen megvenni az akciósként hirdetett terméket eredeti áron.
Tipp |
Jó, ha tudod, hogy ha egy terméket akciós áron kínálnak, vagy két egyforma terméken különböző ár szerepel, akkor vásárlóként jogod van a feltüntetett legalacsonyabb árat fizetned. Ha erre az üzletben nem adnak lehetőséget, akkor se add fel! Ilyesfajta panasszal fordulj a Fogyasztóvédelmi Főfelügyelőséghez vagy a Gazdasági Versenyhivatalhoz! |
Ahány üzlet, annyi csapda
Tisztelet a néhány kivételnek, általánosságban azonban elmondható, hogy a kereskedők többsége ott ejti csapdába a vásárlókat, ahol lehet. Hogy a te zsebedből ne tudjanak több pénzt kicsalni, mint amennyit magad is odaadnál, mindig járj nyitott szemmel!
- Lehetőleg kerüld azokat az üzleteket, ahol rendszeresen nem tüntetik fel az egyes termékek árát!
- Mindig figyeld a pénztárgép kijelzőjét, hogy valóban azt az árat üssék be, amit a termék mellett vagy a csomagoláson is feltüntettek.
- Kerüld azokat az előrecsomagolt élelmiszereket, amelyek csomagolása gyanúsan kopott, szakadt, esetleg lyukas.
- Sose vásárolj olyan élelmiszert, mely bár vákuumfóliázott, mégis levegőt tartalmaz!
- Ha húst vásárolsz, lehetőleg frisset kérj, darálthús esetében pedig mindig frissen daráltass! Ha a romlottság gyanúja egy pillanatra is felmerül benned, keress egy másik üzletet!
- Mindig ügyelj arra, hogy a vásárlás végén a blokkhoz is hozzájuss! A legjobb, ha azonnal át is tudod nézni, és ha valamit nem értesz, azonnal kérdezd meg a pénztárostól!
Ha úgy érzed, hogy becsaptak, akkor az alábbi szervezeteknél tehetsz panaszt, vagy kérhetsz segítséget: |
Országos Fogyasztóvédelmi Egyesület |