-
Minőségbiztosítási munkatárs/Minőségellenőr
-
Óvodapedagógus
-
Értékesítő
-
Asszisztens
-
Dolgozz szállodai programszervezőként napsütötte nyaralóhelyeken
-
karbantartó
-
Kőműves
-
Teherautó / pótkocsi szerelő
2024. 11. 20
-
Junior Marketing Asszisztens | Budaörs
2024. 11. 21
-
Cyber Security Intern
2024. 11. 20
-
Brand Marketing & Content Specialist (Részmunkaidős)
2024. 11. 21
-
Műszaki Szaktanácsadó / Értékesítő
2024. 11. 21
-
Műszaki Szaktanácsadó / Értékesítő
2024. 11. 21
- További állások »
- Álláshirdetés-feladás »
A kávé sokunk mindennapjainak észrevétlen részévé vált, olyan lett mint a só, nem tudunk élni nélküle, de már szinte észre sem vesszük, hogy élünk vele. Pedig volt idő, amikor a kávéfogyasztás messze nem számított ennyire elterjedtnek, illetve az italnak a minősége és a hozzá kapcsolódó fogyasztási szokások is rengeteget változtak az évek során.
Ebben a cikkben egy rövid kávétörténeti áttekintést szeretnénk adni, amit pont egy kávé ideje alatt végig is olvashat.
A hőskorszak
A modern kávézás kezdeteit valamikor a múlt század ‘50-es, ‘60-as éveire tehetjük, amikor is inkább a hatáson volt még a hangsúly, nem pedig az ízvilágon.
Éppen ezért a minőség nem is kapott akkora szerepet, a “fekete arany” olyasmi volt, mint a gyógyszer, amit gyorsan fel kell hörpinteni, és már futhatunk is tovább, még a KávéVerzumnál kapható minőségi kotyogós kávéfőző se lett volna népszerű. Ennek köszönhető, hogy ebben az időszakban a kávézóknak forgalmas helyeket választottak, ahol az emberek jártukban-keltükben csak pár percet töltöttek el.
Amerikában a híg americano volt divatban, a sűrű olasz kávék csak később terjedtek el és váltak népszerűvé. A Starbucks és egyéb kávézóláncok még a kanyarban sem voltak a széles kínálatukkal, nem is biztos, hogy rögtön lett is volna rájuk igény, hiszen ehhez előbb a kávéhoz való viszonynak kellett drasztikusan megváltoznia.
Az viszont fontos, hogy mindezen különbségek ellenére ebben az időszakban a kávézás tömegessé vált, már csak a szokásoknak kellett átalakulniuk.
A cappuccino kora
A második nagy korszak a ‘70-es évektől a ‘90-es évekig tartott, és ebben a hullámban már elkezdett formálódni valamiféle igényesség, megszületett a gondolat, hogy a kávé akár finom is lehet, ekkor vált ismertté és népszerűvé a cappuccino, és a kávézóban töltött idő is egyre hosszabbá vált, a minőségi alapanyagok is előtérbe kerültek.
Ekkor jelentek meg a piacon a nagy, kávéra specializálódott üzletláncok, amik aztán aktív szerepet vállaltak a szemléletformálásban is, nagyobb részt az ő tevékenységüknek is köszönhető, hogy a kávézásra élményként gondolunk.
A kávézás napjainkban
Az ezredfordulón – nálunk kb. tíz év késéssel – elkezdődött a kávézás legújabb kori története, amikor a kávézás igazi magas színvonalú iparággá fejlődött, a barista pedig elismert szakma, sőt hivatás lett, komoly versenyekkel, sőt világbajnoksággal számos kategóriában. Ez a kiváló minőségű, specialty kávék kora, amiket nem lehet csak úgy lefőzni, hanem komoly szaktudás és felszerelés szükséges a megfelelő kivonatolásukhoz, azaz a kávékészítést igazi művészetté teszik.
Mára a fogyasztók is rendkívül tudatossá váltak, nemcsak a kávé íze, minősége, hanem a története is érdekessé vált, ennek köszönhetően a kávéházak mára igazi kulturális és közösségi terekké nőtték ki magukat.
A kávé minősége, elkészítési módjai – mint a fenti rövid írásból is látszik – az évek során nagy változáson ment keresztül. A felhörpintéstől mára eljutottunk a szertartásos, élményszerű fogyasztásig, ami önálló programmá, sőt más eseményeket maga köré szervező referenciaponttá vált az életünkben.