Hogyan lehetünk számlázáskor is környezettudatosak?

A környezetvédelem kiemelt jelentőségű téma, ezért az élet minden területén érdemes odafigyelni azokra a dolgokra, amelyekkel vigyázhatunk a természetre. Nincs ez másként a vállalkozás pénzügyeinél sem, márpedig számlázni muszáj. Azonban létezik olyan megoldás, amely csökkentheti a környezeti terhelést és fenntarthatóvá teheti a vállalkozásunkat. A megoldás a digitalizáció, amellyel megkönnyíthetjük mind a vevő, mind pedig a könyvelő dolgát.

 

Hogyan lehet kevesebb papírt felhasználni?

 

A vállalkozás adminisztratív terhei igen nagyok, akár a vállalkozás indítás előtt nézzük, akár később. Mindez sok papírmunkával jár, egy idő után azt vesszük észre, hogy elvesztünk a mappákban és a dossziékban. Nem csoda, ha ekkor megfordul a fejünkben: lehetne mindezt másképp is? A Bookkeepie, a könyvelő kereső weboldal szakértője azt javasolja, hogy érdemes áttérni az automatizált online számlázási rendszerekre, valamint amennyiben lehetséges, előnyben kell részesíteni az elektronikus számlát.

 

A számla kibocsátása

 

Számla minden olyan esetben kiállításra kerülhet, amikor a vállalkozás szolgáltatást teljesít vagy árut értékesít (nem minden esetben kötelező, de minden esetben lehet a számlát választani). Ezt a bizonylatot papír alapon vagy elektronikusan is kibocsáthatjuk, ez utóbbihoz azonban szükséges az, hogy aki a számlát kapja, hozzájáruljon ehhez, hiszen neki is megfelelő technikai feltételekkel kell rendelkeznie. Ha azonban az elektronikusan kiállított számlát a vevő kifizeti, akkor ez tekinthető hozzájárulásnak.

 

Készpénzes fizetés esetén a számlát azonnal ki kell állítani, más esetben a teljesítés után haladéktalanul ki kell bocsátani. Ha a fizetés később történik, akkor a teljesítés után, de legkésőbb 8 napon belül kell számlázni. EU-n belüli adómentes termék esetén legkésőbb a teljesítés utáni hónap 15. napjáig kell kibocsátani a bizonylatot.

 

Nyugta vagy számla?

 

Ahhoz, hogy nyugtát lehessen adni a vevőnek, több feltételnek kell együttesen teljesülnie. Az egyik feltétel az, hogy a vevőnek magánszemélynek kell lennie, az értékesítés összegének 900.000 Ft alatt kell lennie (áfával együtt), egyösszegű fizetésről legyen szó, és a vevő ne kérjen számlát. Minden más esetben számlázni kell.

 

A számlák típusai

 

  • Előlegszámla: a vevő által adott előleg összegéről szól.

  • Végszámla: a munka elvégzése után kerül kiállításra, ezen szerepel a már korábban kifizetett és kiszámlázott előleg is, kivonva a végösszegből.

  • Stornoszámla: ha egy bizonylat téves adattartalommal került kiállításra, akkor azt storno számlával lehet érvényteleníteni, majd ki kell állítani a helyes változatot.

  • Helyesbítő számla: egy lépésben helyesbíthető a korábban kiállított bizonylat.

 

Ahhoz, hogy szabályosan legyen kiállítva ez a bizonylat, szerepelnie kell rajta a számla sorszámának, keltének, a fizetési határidőnek, a teljesítés dátumának, a kiállító adatainak, a vevő adatainak, a termékre, szolgáltatásra vonatkozó adatoknak, és ha szükséges, más releváns információkat is tartalmazhat. A számlázó programok be vannak kötve a NAV Online rendszerébe, így a kiállított bizonylatok azonnal bekerülnek az adóhatósághoz.

 

 

értékelés